
Заняття для вчителів з елементами тренінгу "Техніки АРТ_ТЕРАПІЇ при подоланні СТРЕСУ"
Арт-терапію вважають одним із найбільш м'яких, але ефективних методів, який дає змогу людині виразити свій внутрішній стан через художню творчість – музикування, танок, малювання, ліплення, акторську гру тощо. Цей метод не має обмежень і протипоказань.
Сутність арт-терапії в освіті полягає в підтримуючому, розвиваючому, а при необхідності – коригуючому, зцілюючому впливі мистецтва на дитину, організованому вчителем.
Арттерапевтичні методи:
- ізотерапія, кольоротерапія;
- музикотерапія;
- бібліотерапія
(література, слово);
- ігротерапія;
- пісочна терапія;
- казкотерапія;
- імаготерапія (театр);
- маскотерапія;
- танцетерапія;
- рухотерапія;
- лялькотерапія;
- спицетерапія;
- гудзикова терапія;
- релаксаційні вправи і т. д.
«Спицетерапія»
Ще у ІІ ст. до н. е. у древніх китайських трактатах, присвячених лікуванню, про в'язання говорили, як про одну з оздоровчих практик. Мудреці з Піднебесної стверджували, що вправи за участю рук і пальців гармонізують тіло та розум, підвищують здатність до запам'ятовування, уміння концентруватись.
Сучасні дослідження підтвердили, що на кистях рук розташована безліч рефлекторних точок, від яких йдуть імпульси до центральної нервової системи.
Першим став з успіхом застосовувати американський невропатолог Берун.
Рекомендовано:
1.Дітям, як ефективніший засіб
розвитку моторики.
2.Тим, хто страждає:
- безсонням ;
- нервовою перенапругою;
- головними болями;
- депресією та перепадами настрою;
- порушеннями обміну речовин;
- артрозом та атеросклерозом.
3.При хворобах серця, пов'язаних з
порушеннями ритму.
Кольоротерапія. Це ефективний метод впливу кольору на наш організм з метою відновлення його нормальної життєдіяльності. Вченими доведено, що колір викликає певні біохімічні реакції в людських тканинах, стимулює різні залози і деякі відділи головного мозку, в тому числі і гіпофіз. Останній стимулює вироблення цілого ряду гормонів, які відповідають за обмін речовин, сон, апетит, наш емоційний стан та ін. Інакше кажучи, те, як ми себе відчуваємо, багато в чому залежить від кольорів , якими ми оточені.
Синій – концентрація на внутрішніх проблемах, потреба в спокої, самоаналіз.
Зелений – рівновага, незалежність, впертість, прагнення до безпеки.
Червоний – сила волі, ексцентричність, направленість у зовнішній світ, агресія (якщо красного забагато), підвищена збудженість, активність.
Жовтий – добрі емоції, безпосередність, цікавість, оптимізм.
Фіолетовий – фантазія, інтуїція, емоційна та інтелектуальна зрілість.
Коричневий – відчуття, фізичний дискомфорт, незручність, часто неприємні емоції.
Чорний – пригніченість, протест, справжня потреба в змінах.
Сірий – відсутність кольору, апатія, бажання піти, не помічати нічого, що тривожить.
Гудзикова терапія. Ігри та вправи з ґудзиками – значні мотивуючі чинники активної творчої продуктивної діяльності. Вони сприяють розвитку спостережливості, концентрованої уваги та мови – найважливіших компонентів, що становлять основу психічного здоров'я та благополуччя дітей.
- гудзиковий масаж;
- картини із гудзиків за зразком дорослого та за власною уяваю;
- гудзичні дерева для розвитку моторіки, вівчення кольорів, пір року;
- гудзики в якості машинки, котра рухається по доріжках;
- шнурівки;
- залатай малюнок гудзиками відповідного кольору;
- гудзикові візерунки;
- запам'ятай і повтори.
Краплетерапія.
По-перше, робота з різними кольорами привертає увагу дитини, робить заняття яскравим і цікавим. Малювати потрібно точно й акуратно, тому діти вчаться концентрації уваги та їх рухи стають все більш координованими.
- По-друге, каплетерапія дозволяє діткам розвивати дрібну моторику, підготувати ручку дитини до письма. Розвинені пальчики зможуть правильно і зручно тримати ручку і виконувати різні завдання вчителя: малювати прямі ліній при копіюванні геометричних фігур і друкованих літер, вирізати ножицями необхідний контур.
- По-третє, заняття краплетерапією можна використовувати в якості арт-терапевтичної техніки. Вони сприяють вираженню дитиною своїх проблем і переживань. Адже дуже часто маленька людина не може визначити словами, що вона зараз відчуває і, як наслідок, не може знайти вихід зі складної ситуації. Дитині набагато легше проявити себе, описати свою проблему будь-яким видом художньої творчості, ніж словами.
- По-четверте, краплетерапія – хороший спосіб самовираження і підняття самооцінки творчо обдарованих дітей: зрештою, хто з однокласників зможе похвалитися, що теж вміє малювати піпеткою?
- По-п'яте, краплетерапія розвиває у дитини творчу уяву.
- Для занять краплетерапією необхідний такий набір «інструментів»:
- стаканчики з
кольоровою водичкою (у воді розведені акварельні фарби різних кольорів –
жовтий, зелений, синій, червоний, коричневий, чорний і білий), звичайні скляні
піпетки з гумовими наконечниками,
дошка для ліплення із пластику білого кольору,
губка з поролону (це «шапка-невидимка» для видалення зайвих крапель),
листи щільного паперу,
серветки для рук.
Ниткографія – викладання за допомогою шнурка або товстої нитки контурних зображень різних предметів, тобто «малювання» за допомогою нитки. Чудова ідея для занять з дітьми молодшого віку.
- Ця техніка розвиває пам'ять, акуратність, дисциплінованість, фантазію, дрібну моторику, зоровий аналізатор, увагу та мислення. Завдяки цій техніці можна навіть навчити дитину різним геометричним фігурам та цифрам. Крім того, дана техніка гарно підходить для роботи з гіперактивними дітками. Найбільш актуальний вид заняття для дітей, віком від п'яти до семи років. Але дану техніку можна використовувати і з меншими і старшим. Потрібно пам'ятати, чим молодша дитина, тим товщі треба брати нитки. Дітям 3-х років можна дати шнурок товщиною 4-5 мм. Важливо, щоб він легко вигинався і не був слизьким (не синтетика). Довжина нитки (шнурка) повинна бути 25-30 мм. Суть техніки в тому, що малюнок викладається з ниток. Можна надати дитині зразок, а можна щоб вона уявляла картинки з голови, тоді ми більше включаємо в роботу дитячу увагу, фантазію, пам'ять. І саме тоді отримуємо терапевтичний ефект, адже, те що малює дитина керується її підсвідомістю і всі її емоції вивільняються на зображення.

МОНОТИПІЯ.
Базова графічна техніка, описана в брошурі О.А. Нікологорская і Л.І. Маркус «Виліковує гнів і заповнює час», полягає в наступному. На гладкій поверхні – склі, пластмасовій дошці, плівці, товстому глянцевому папері – робиться малюнок гуашевими фарбами. Матеріал, на який наноситься фарба, не повинен пропускати воду. Зверху накладається аркуш паперу, який притискають до поверхні. Виходить відбиток в дзеркальному відображенні. Він може бути менш чітким порівняно з оригіналом, більш розпливчастим, можуть стертися контури між різними фарбами.
- Назва «монотипія» походить від грецького слова «monos» – «один», так як відбиток в цій техніці виходить тільки один. Якщо хочеться щось змінити або поліпшити, потрібно виготовити новий «оригінал», тобто намалювати все спочатку.
- Традиційна техніка в арт-роботі з дошкільнятами і молодшими школярами може бути модифікована. На одному і тому ж аркуші можна робити кілька відбитків. Якщо після отримання відбитка дитина продовжить малювати на тій же основі і повторно покладе лист з відбитком, малюнок зміниться, надихаючи автора на нову творчість. Дії можна повторювати до тих пір, поки процедура буде приносити задоволення, або ж до отримання найбільш привабливого результату.
- При бажанні можна «прописати» готовий відбиток – домалювати або приклеїти зверху потрібні елементи для завершення образу.
- Можна
отримувати різні відтиски:
• якщо прогладжувати верхній лист з різним натиском;
• якщо на оригінал наносити багато / мало фарби;
• якщо, наклавши лист на оригінал, злегка / сильно зрушити його - Отримані в результаті розводи дають багатий матеріал для дитячих фантазій. Дану техніку можна використовувати у роботі з травмами, страхами та для вивільнення накопичених почуттів.
- Часто буває, що, прогладжуючи верхній лист, дитина залишає на його тильній стороні сліди забруднених фарбою рук. Ці розводи, які випадково з'явилися можуть зацікавити дитину не менше, а то й значно більше, ніж сам відбиток. І подальша активність розгорнеться саме тут – пальці будуть цілеспрямовано фарбуватися, а фарба витиратися об аркуш паперу. Для дитини це власний, придуманий ним, спосіб малювання. Для психолога – організовані самою дитиною умови позбавлення від гіперсоціалізації, пригніченості і страхів, зміцнення впевненості в собі.
- Відома всім працівникам дитячих садків «кляксографія» – це теж варіант монотипії. Лист згинається навпіл, і знову розкладається на столі. З одного боку від згину наносяться плями фарби (хаотично або у вигляді конкретного зображення).
Пластиліновий живопис
Ліплення з пластиліну — процес, який благотворно впливає на психічний і емоційний стан кожної людини.
За допомогою пластилінової терапії можна зняти емоційну напругу, прибрати негативну емоцію або безпричинний страх, що докучає вам.
Кольоровий пластилін має велику кількість відтінків та тому дозволяє працювати з почуттями та емоціями. Для кожної емоції та почуття обирається певна кольорова гамма. За допомогою пластиліну можна також ліпити казкових персонажів, свою казкову країну. На картоні створити картину "Моє життя".
- Техніка« Зентагли» Зентангли - це медитативне малювання, графічна релаксація. Дудли, скетчі, зентангли - це сучасні способи творчої візуалізації, які не вимагають здібностей до малювання.
- Мініатюра в стилі зентангл — це абстрактний орнамент, імітація 3D поверхні. Zentangle розшифровується як "zen" — рівновага, "rectangle" — прямокутник. Елементи називаються "танглами". З ними можна експериментувати безкінечно.
- Матеріали:
- лайнер;
- лінійка;
- папір в клітинку.
Техніка «Дудлінг» ДУДЛІНГ (від англійського doodle – несвідомий малюнок) – це малювання за допомогою простих елементів (кружечків, закорючек, ромбів, крапочок, паличок та ін.). У цьому і полягає легкість. Проте з цих простих елементів можуть складатися складні композиції, що вражають уяву. Але в основному це несвідомий малюнок, що дозволяє «відключити мозок», що відкриває дорогу чистій творчості, не скутій правилами. Таке малювання багато хто з нас застосовував на нудних шкільних уроках.


Мандалотерапія, популярний арттерапевтичний метод, заснований на стародавніх східних практиках.
- Мандала — це, із санскриту, коло, а коло є ідеальною геометричною фігурою, захисним символом із стародавніх уявлень про устрій світу. Вона символізує наш Всесвіт і наповнюється симетричними візерунками.
Цікаво, що коло, де б воно не зустрічалося, завжди має значення абсолютної завершеності.
Щодо терапевтичного контексту, мандала використовується для самопізнання, відновлення психічного і фізичного здоров'я, духовного та особистісного зростання. При цьому можна розмальовувати вже готові мандали, а можна малювати свої з нуля.
- Робота з мандалою корисна:
- для покращення емоційного стану, включно з роботою над емоційним вигоранням;
- коли є проблеми з самооцінкою та самоприйняттям;
- для корекції страхів, роздратування, тривожності та навіть агресії;
- коли є психосоматика;
- коли є внутрішній спротив і самосаботаж;
- для підвищення стійкості в кризові періоди та для зниження рівня стресу;
- коли необхідно активізувати та знайти внутрішні ресурси;
- з метою інтеграції та самопізнання, особистісного розвитку;
- для розкриття власного творчого потенціалу;
- для медитацій;
- коли потрібно гармонізувати стосунки в парі, родині або між батьками та дітьми тощо.

Техніка «Малюнки кавою»
Кава привернула увагу художників завдяки своїм властивостям: вона має теплий, природний колір, різні відтінки та чудово поєднується з іншими техніками. Художники помітили, що з її допомогою можна створювати цікаві монохромні роботи, використовуючи різну концентрацію кави для досягнення відтінків від світло-золотистого до насиченого коричневого. Крім того, кава швидко висихає, залишаючи міцний слід на папері, що дозволяє зберігати малюнок протягом тривалого часу.
Це мистецтво набуло особливої популярності серед тих, хто цінує екологічний підхід до творчості, адже кава є натуральним матеріалом, який не шкодить довкіллю.
Як і інші види творчості, малювання кавою має заспокійливий ефект, допомагає зняти стрес і поринути у процес.

Нейрографіка – це один із графічних методів арт-терапії, за допомогою якого можна поліпшити свій емоційний стан, зрозуміти та усунути деякі причини проблем. Зміст методу полягає у нейрографічній лінії, яка є абсолютно спонтанною, нешаблонною, не повторює себе на будь-якій ділянці свого напряму. Адже пряму лінію створила людина, у природі прямих ліній немає.
- Малюючи такі біонічні лінії, працює дрібна моторика рук, яка безумовно пов'язана з нейронними сітками в головному мозку. Завдяки виконанню таких малюнків процес малювання здатний створювати абсолютно нові нейронні зв'язки в мозку, відтак – змінювати процеси мислення та власну стратегію поведінки. Кожен охочий працює з тим, що йому актуальне у цей час, саме тому ці роботи мають психологічний зміст.
- Рисунок дає змогу трансформувати реальність у таких сферах людини: 1. Проживати почуття, пропрацьовувати гнів, тривоги, страхи, перероджувати їх у позитивні емоції. 2. Долати внутрішні конфлікти, які провокують розвиток психосоматичних захворювань. 3. Розвивати нестандартний підхід до вирішення проблеми у фінансовій і професійній сферах, у галузях кар'єри та бізнесу. 4. Планувати події, зміни на краще. 5. Налагоджувати взаємини з родичами, друзями, колегами.
Фелт-терапія (англ. felt – вовна, валяти) – напрям в арттерапії, який полягає у використанні вовни як стимульного матеріалу для самовираження і творчості клієнта. Вовна є унікальним матеріалом для застосування в арт-терапії, оскільки взята з живої істоти. Вона є унікальким екоматеріалом, завдяки контаку з яким клієнт здатен переживати справжні емоції та приємні тактильні відчуття.
Позитивними аспектами роботи з вовною є:
– зменшення контролю і напруження;
– пошук ресурсу та натхнення;
– забезпечення розслаблення та медитативного стану;
– матеріалізація пережитого досвіду в конкретному створеному образі (почуття, емоції, переживання, враження);
– розвиток образного мислення;
– насолода особливими відчуттями.
Фуд-арт-терапія – це напрям арт-терапії, який використовує потенціал впливу їжі на задоволення базових потреб людини, її розслаблення та пошук ресурсу.
- Основна мета фуд-арт-терапії – це стабілізація емоційно-вольової сфери, розвиток творчого мислення, дрібної моторики через нетрадиційні способи творчої діяльності для успішної самореалізації.

Тканинна арт-терапія – один із сучасних напрямів арт-терапії, завдяки якому через використання тканин різних видів та фактур, а також метафоричних образів забезпечується цілісний терапевтичний підхід поєднанням тілесних імпульсів, емоцій та думок клієнта.
- Основні завдання тканинної арт-терапії: – активація уяви і творчого мислення клієнта; – відображення і усвідомлення внутрішніх процесів психічного простору особистості викладанням різноманітних тканинних картин і створенням особистісного нормативу з допомогою запитань; – розширення естетичного досвіду; – самовираження і активація внутрішнього діалогу особистості з її творчим началом.
Ландшафтна арт-терапія – це новітній напрям у роботі терапевта, який передбачає проведення сесії поза межами звичного кабінету (прогулянка, поїздка в гори, на море тощо). Він охоплює прогулянку і терапевтичний пошук та використання знайдених предметів (шишки, каміння, листя та інше) для створення арт-об'єктів.
- Основні завдання ландшафтної арт-терапії: – зміцнення почуття власного «Я»; – розвиток природної сенситивності та самопізнання; – зняття напруженості; – вдосконалення саморегуляції; – підвищення соціальної активності; – розвиток екологічної самосвідомості; – розвиток творчого мислення і креативності; – розвиток діапазону художньо-творчих можливостей; – подолання стереотипних уявлень про зміст і спрямованість художньо-творчого процесу; – збагачення естетичного досвіду;– розвиток почуття прекрасного;– розвиток комунікативних навичок; – активізація ігрового елементу в діяльності; – формування почуття відповідальності за довкілля.

Інтер'єр та арт-терапія
Використання арт-терапії в інтер'єрі будинку дозволяє створити затишний і спокійний простір, в якому комфортно почуватимуться всі члени сім'ї.

Це може бути все що завгодно з використанням кольорової гами, текстур, предметів та декору.
Важливим аспектом арт-терапії в інтер'єрі є використання кольору. Він має значення для нашого емоційного стану та сприйняття навколишнього світу. Використання певних кольорів в інтер'єрі допоможе створити певну атмосферу та вплинути на наш настрій.