
Просвітницький захід на тему «Дружба – найцінніший скарб» (для учнів 2-3 класів)
Ми з вами зібралися на дуже важливе заняття. На ньому ми будемо говорити про тих людей, з якими нам завжди добре спілкуватися, з якими ми любимо проводити свій час. Про тих людей, кому ми можемо довірити всі свої таємниці. Здогадалися про кого іде мова?(Мова йде про друзів, товаришів)
То ж давайте упевнимося чи правильно ви здогадалися, і розгадаємо кросворд…
Я вам буду зачитувати загадки, а той хто відгадає, підійде до дошки і запише в кросворд відгадку. Ну що готові? Тоді почали!
Загадки:
Сплю під пісню хуртовини
Аж до весняної днини.
Полюбляю їсти мед,
Звуся, звісно, я
(ведмідь)
Між кімнатами дошки
Дерев'яні смужки.
Щоб вам їх відкрити,
Треба ручку покрутити.
(Двері)
Хоч не олень – роги має,
І не птиця, а літає.
Чорний-чорний, а не крук,
Це малий, моторний ...
(Жук)
Ой, зима все посріблила,
Світ весь ковдрою накрила.
З неба вже летять пушинки,
Всім відомо – це…(сніжинки)
Росте собі у лісочку,
У лісочку в холодочку.
Капелюх на собі має,
Та ніколи не знімає.
(Гриб)
Неначе паровоз, гуде,
Шумить, кипить, і пара йде,
Смачний заварює нам чай.
Хто ж він такий? От відгадай.
(Чайник)
Отже, яке слово ми бачимо у виділеному рядку? Правильно! Це слово дружба. Чудово діти! Ми дуже добре впоралися з кросвордом.
Дружба – це взаємна приязнь, спільні інтереси, взаємодопомога, солідарність, підтримка, доброта.
Руханка « Ти мені подобаєшся тим, що…» Кидає м'яч одному з учасників, кажучи «Мені в тобі подобається…» і називає вподобану якість. Учасник, який отримав м'яч, кидає його іншій людині й називає наступну якість. М'яч має побувати у всіх.
Учні, а давайте поговоримо про ваших друзів. Кожен з вас встане і скаже нам
усім як звати вашого кращого друга або подругу, та опише їх.
Наприклад: Мою подругу звати Наталка, вона дуже красива, чесна та привітна, має
довге волосся, світлого кольору. Ну що спробуємо?
Давайте по черзі. (Учні розповідають про друзів.)
Про людину, з якою ви просто вітаєтеся у дворі, можна
сказати…ЗНАЙОМИЙ.
Про людину, з якою час від часу обговорюєте деталі матчу, фільму, якоїсь події,
ви скажете…ПРИЯТЕЛЬ.
Про однокласника, з яким за 5 років з'їдений пуд солі, скажете…ТОВАРИШ.
Про людину, якій довіряєш свої таємниці, з якою ділите радості і печалі,
скажете…ДРУГ!!!
Вивчення мирилок
- Діти, чи буває у вас таке, що ви сваритеся зі своїм другом? (Буває)
- А чи знаєте ви якісь мирилки для того, щоб помиритися? (Знаємо)
- Давайте поділитеся з нами цими мирилками. (Діти розповідають мирилки)
- Які ви молодці! А хочете ще одну навчитися? (Так, хочемо)
- Я вам спочатку її зачитаю, а потім ми всі хором будемо повторювати.

Ми з вами зібралися на дуже важливе заняття. На ньому ми будемо говорити про тих людей, з якими нам завжди добре спілкуватися, з якими ми любимо проводити свій час. Про тих людей, кому ми можемо довірити всі свої таємниці. Здогадалися про кого іде мова?(Мова йде про друзів, товаришів)
То ж давайте упевнимося чи правильно ви здогадалися, і розгадаємо кросворд…
Я вам буду зачитувати загадки, а той хто відгадає, підійде до дошки і запише в кросворд відгадку. Ну що готові? Тоді почали!
Мирилка:
Мирилка летіла,
На плече сіла,
Сказала тихенько:
«Миріться швиденько!»
Битися – не билися,
Трохи посварилися,
Потім посміялися
Друзями зосталися.
- А тепер, щоб ви не забули цю мирилку, я кожному із вас її роздам.
(Роздаю текст мирилки)
Робота над «Квіткою дружби». Учні, чи знаєте ви яким повинен
бути справжній друг?
(Справжній друг повинен бути справедливим, чесним, добрим)
- А зараз ми разом з вами зробимо асоціативну квітку дружби. Я вам буду показувати риси справжнього друга (хороші та погані), і якщо вони їм відповідають, ви підійдете до дошки та прикріпите це слово.
(На кожній пелюстці слова: Привітний, чесний, злий, добрий, жадібний, веселий, грубий, брехливий, вірний, ввічливий. Учні доповнюють квітку дружби правильними словами)
Гра «Справжній друг»
- Учні, так як ви вже знаєте яким повинен бути справжній друг, то ж зіграймо в гру «Справжній друг». я буду вам зачитувати речення про друзів. Якщо це речення буде про справжнього друга, ви плескаєте в долоні, а якщо ні - то ви нічого не робите.
- Готові? Слухайте уважно. Почали!
1) Іванко попросив у Тарасика цукерку, але той не захотів ділитися.
2) Марічка поділилася своїм секретом з найкращою подругою.
3) Олег допоміг однокласникам з домашнім завданням.
4) Петрик побив Василька за те, що він грався з іншим хлопчиком.
5) Однокласники всі дружньо граються.
6) Оленка уважно слухає розповідь своєї подруги.
7) Галинка грубо розмовляла зі своєю подругою.
8) Михайлик дозволив своєму другу покататися на велосипеді.
9) Катруся запросила свого друга на пиріг.
10) Іванко не хотів давати своєму другові послухати музику через навушники.
11) Учні дуже хороші та дружні.
- Супер! Ви дуже добре впоралися з цією грою.
- https://www.youtube.com/watch?v=SkVqJ1SGeL0&t=150s – мультфільм «Лама та пінгвінчик» (2:30)
- https://www.youtube.com/watch?v=k6kCwj0Sk4s&t=341s – мультфільм «Коротка історія про Лисицю та Мишу» (6:20)
- https://www.youtube.com/watch?v=CY_WgE-WRT0 – мультфільм про дружбу з Їжачком (1:28)
Гра «Чарівний стілець».
На «чарівний стілець» запрошується один з
учасників гри: як тільки він сідає, «висвічуються» і стають очевидними тільки
всі його достоїнства; присутні розповідають про те, що бачать їхні очі;
називають якості (розумний, добрий, уважний..); дають поведінкові
характеристики (він завжди допомагає, до нього можна звернутися з
проханням...); говорять про зовнішні достоїнства (гарне волосся..).
Складання «Дерева дружби», «Побажання для друга» (на деревці)
- Так як наше заняття підходить до кінця, я хочу разом з вами виготовити дерево дружби класу. В кожного із вас є на парті долоньки (листочки), на яких ви напишете своє ім'я (побажання для друга), і по порядку починаючи з цього ряду (показую на ряд) ви по одному підходите до дошки і ліпите свою долоньку (листочок) на цей плакат (показую учням). В кінці в нас вийде дерево, яке буде символізувати ваш дружній клас.
ІІІ. Підсумок заняття
- Отже, підведемо підсумки сьогоднішнього заняття
1)
Про що ми розмовляли на сьогоднішньому занятті? (Ми розмовляли про дружбу)
2) Що нового ви дізналися на сьогоднішньому занятті?
(На сьогоднішньому занятті ми дізналися яким повинен
бути справжній друг)
3) Яким повинен бути справжній друг? (Справжній друг
повинен бути веселим, добрим, ввічливим)
4) Що найбільше вам сподобалося на цьому занятті?
(Найбільше мені сподобалося…)
Я бажаю вам, щоб у вашому житті було завжди багато друзів, і щоб ви були справжніми друзями. Бережіть своїх друзів! І пам'ятайте: "Дерево міцне корінням, а людина – друзями!»
Запам'ятайте
важливе правило: У вас немає «ти», у вас немає «я», ви-єдиний клас, ви-одна
сім'я!
Дякую вам за сьогоднішнє таке чудове заняття! До нових
зустрічей!
«Спробуйте не сваритися, а поступитися. Не взяти, а віддати. Не кулак показати, а протягнути долоню. Не сховати, а поділитися. Не кричати, а вислухати. Не розірвати, а склеїти. Ось тоді наш колектив буде сильним, дружним, згуртованим»

Тема "Чи варто сваритись?"
(для учнів 1-го класу)
Мета: Розширювати уявлення учнів про дружбу і сварку; показати перевагу дружніх взаємин між людьми; вчити самостійно робити вибір, правильно і мудро поводити себе в колективі однокласників; розвивати вміння спілкуватися, прислухатися до думки інших; виховувати почуття обов'язку, толерантності; довести до свідомості дітей, що дружні взаємини між конкретними людьми та групами людей – це основа дружніх стосунків між різними народами і країнами, а, отже, - запорука миру на Землі.
Обладнання: схеми та малюнки для побудови асоціативного куща, відеоматеріал, сердечка з червоного паперу для кожного учня, аудіозапис пісні про дружбу.
Інтерактивне заняття
Хід заняття
Організаційна частина.
- Погляньте, діти, як ласкаво сонечко посилає свої промінчики крізь шибки вікна до нашого класу. Протягніть руку до вікна, піймайте промінчик у свою долоньку. Притуліть його до сердечка. Що ви відчуваєте?
Запам'ятайте, діти, дуже приємно отримувати щось від інших, а ще приємніше дарувати. Сьогодні ви подарували частиночку свого тепла однокласникам.
Мотивація
- В ході сьогоднішньої розмови ми розглянемо дуже важливе питання, яке небайдуже жодному з нас. Адже кожен має друзів і хоче мати їх якнайбільше. Ми дуже важко переносимо образи і по-різному на них реагуємо. Отже, по закінченні нашого заняття я б хотіла, щоб ви зробили свій вибір: дружба чи сварка? Що для вас важливіше?
Руханка « Ти мені подобаєшся тим, що…» Кидає м'яч одному з учасників, кажучи «Мені в тобі подобається…» і називає вподобану якість. Учасник, який отримав м'яч, кидає його іншій людині й називає наступну якість. М'яч має побувати у всіх.

Побудова асоціативного куща.
- Які почуття виникають у вас, коли ви чуєте слово «дружба»?
(радість, спокій, відповідальність, мир, злагода, добро, щастя, взаємодопомога, тепло, підтримка, опора і т. д.)
- А які у вас асоціації з'являються, коли чуєте слово «сварка»?
(тривога, біль, невпевненість, образа, війна, настороженість, самотність і т. д.)
- Розгляньте два малюнка.
- Скажіть, який з них ілюструє перший асоціативний кущ, а який – другий?
Висновок роблять діти
- Дружба, як сонечко: коли ми маємо друзів і підтримуємо з ними гарні взаємини, життя наше наповнюється теплотою людських сердець, нам добре і радісно.
- А сварка, як хмаринка. Це сльози і образа. Після сварки нам незатишно, холодно, важко на серці.
Конкурс малюнків «Який вигляд у сварки і в дружби?» (Варіант інтерактивної вправи «Займи позицію»)
Дітям пропонується аркуш паперу, поділений навпіл. На одній половині цього аркуша слід намалювати, як, на думку дітей, виглядає сварка, на іншій, - дружба. По закінченні роботи вчитель просить дітей вибрати ту частину малюнка, яка їм подобається більше, відрізати і залишити собі. Інші половинки збирає (В разі, коли в учителя залишилися тільки малюнки із зображенням сварки, він пропонує класу вирішити, що з ними зробити (порвати, спалити, просто викинути)
- Можливо, хтось із вас змінив свою думку відносно вибору малюнка? Якщо це так, можете замінити його.За бажанням діти пояснюють, чому їхня позиція з даного питання змінилася).
Вивчення мирилок
- Діти, чи буває у вас таке, що ви сваритеся зі своїм другом? (Буває)
- А чи знаєте ви якісь мирилки для того, щоб помиритися? (Знаємо)
- Давайте поділитеся з нами цими мирилками. (Діти розповідають мирилки)
- Які ви молодці! А хочете ще одну навчитися? (Так, хочемо)
- Я вам спочатку її зачитаю, а потім ми всі хором будемо повторювати.
Мирилка:
Мирилка летіла,
На плече сіла,
Сказала тихенько:
«Миріться швиденько!»
Битися – не билися,
Трохи посварилися,
Потім посміялися
Друзями зосталися.
- А тепер, щоб ви не забули цю мирилку, я кожному із вас її роздам.
(Роздаю текст мирилки)
Вивчення мирилок
- Діти, чи буває у вас таке, що ви сваритеся зі своїм другом? (Буває)
- А чи знаєте ви якісь мирилки для того, щоб помиритися? (Знаємо)
- Давайте поділитеся з нами цими мирилками. (Діти розповідають мирилки)
- Які ви молодці! А хочете ще одну навчитися? (Так, хочемо)
- Я вам спочатку її зачитаю, а потім ми всі хором будемо повторювати.
Мирилка:
Мирилка летіла,
На плече сіла,
Сказала тихенько:
«Миріться швиденько!»
Битися – не билися,
Трохи посварилися,
Потім посміялися
Друзями зосталися.
- А тепер, щоб ви не забули цю мирилку, я кожному із вас її роздам.
(Роздаю текст мирилки)
. Рефлексія «Побажання для друга»
У кожного з вас на парті є паперові сердечка (інші стікери). Я пропоную вам подарувати їх своїм товаришам. Можливо, ви хочете подякувати свого друга чи подругу за щось. Можливо, вам треба вибачитись перед кимось за щось, а ви соромитесь це зробити. А, може, ви давно хочете комусь запропонувати дружбу? Зараз ви матимете таку можливість. Напишіть свої побажання на сердечках і подаруйте тому, кому бажаєте.
(Звучить музика, «Пісня про дружбу», діти пишуть побажання і дарують їх один одному. Вчитель також пише побажання і слідкує, щоб жодної дитини не залишилося без подарованих сердечок. (В разі, якщо хтось залишиться без уваги однокласників, вчителеві варто подарувати йому сердечко з компліментом або якимись приємними словами)
Висновок:
Дуже важливо з раннього дитинства вчитися жити в злагоді і в мирі, дотримуватись норм людської поведінки, вчитися так поводитися, щоб нікого не образити, не скривдити тих, хто менший і слабший. Треба бути з усіма ввічливими, чемними, вміти слухати людей і чути, поступатись і переконувати словами, а не кулаками. З раннього дитинства треба вчитися бути дипломатами, вміти гарно і переконливо доводити свою правоту, добирати потрібні слова. Коли з дитинства всі навчаться так поводитись, то й коли стануть дорослими, так чинитимуть, а тоді і в суспільстві буде мир і злагода.
