Основні функції соціального педагога
Основними
функціями соціального педагога у навчальних закладах є:
- діагностична - вивчення та
оцінювання особливостей діяльності особистості, мікроколективу (класу чи
референтної групи), шкільного колективу загалом, неформальних молодіжних
об'єднань; спрямованості впливу мікросередовища, особливостей сім'ї та
сімейного виховання, позитивних сил у мікрорайоні та джерел негативного впливу
на дітей та підлітків;
- прогностична - прогнозування на
основі спостережень та досліджень посилення негативних чи позитивних чинників
соціальної ситуації, що впливає на розвиток особистості чи групи; прогнозування
і програмування процесів соціального розвитку мікрорайону і конкретного
мікро-соціуму, діяльності тих інститутів, які беруть участь у соціальному
формуванні особистості;
- консультативна - надання порад,
рекомендацій учням, батькам, вчителям та іншим особам, які звертаються до
соціального педагога;
- захисна - забезпечення дотримання
норм охорони та захисту прав дітей і підлітків, представлення їхніх інтересів у
різноманітних інстанціях (службі у справах неповнолітніх, міліції, суді тощо);
- організаторська - забезпечення
змістовного дозвілля дітей та підлітків у школі та соціальному середовищі,
залучення сім'ї та представників громадськості до соціально-педагогічного
процесу в навчальному закладі;
- попереджувально-профілактична -
передбачення і приведення до дії механізмів запобігання й подолання негативних
впливів у соціально-правовому, юридичному та психологічному плані; організація
соціотерапевтичної допомоги, забезпечення захисту прав учня у суспільстві,
допомога підліткам і молоді у період соціального і професійного визначення .
Специфіка функцій соціального педагога потребує безперервного самовдосконалення, широкої поінформованості, обізнаності, ерудиції, глибоких спеціальних знань.
Він мусить
бути цікавим для оточення. Соціальний педагог сприяє педагогізації середовища,
активізує соціально-культурні та соціально-педагогічні функції суспільства,
сім'ї, кожної конкретної особистості.
На відміну від звичайного педагога у навчальному закладі, в роботі соціального
педагога першорядну роль відіграє не навчальна, а, передусім, виховна функція,
функція соціальної допомоги і захисту. Соціальні педагоги покликані сприяти
саморозвитку особистості.
На основі цих функцій виокремлюють такі основні напрями професійної діяльності
соціального педагога в загальноосвітніх закладах:
- вивчення соціально-психологічних особливостей особистості та
соціально-педагогічного впливу мікросередовища на вихованців шляхом
спостереження, бесід, опитування експертів, інтерв'ювання, тестування, аналізу
документів; організація соціально-педагогічної взаємодії з особистістю, яка
потребує допомоги, що забезпечується підтримкою дітей із проблемних сімей,
спонуканням особистості до самоорганізації та самостійності, сприянням
особистості у вирішенні її проблем; співпраця з сім'єю, школою та громадою;
- соціально-психологічна допомога та підтримка особистості у кризових ситуаціях
здійснюється шляхом з'ясування проблеми, обговорення шляхів її вирішення,
розробки плану дій, допомоги в організації виходу з проблеми, координації
зусиль найближчого оточення особистості, створення груп підтримки тощо;
- корекція стосунків, способів соціальної дії, посередництво у творчому
розвитку особи і групи можуть бути реалізовані при моделюванні ситуацій, які
сприятимуть оволодінню підлітками новим досвідом, допомозі у розблокуванні
позитивних емоцій, створенні ситуації успіху, зміні уявлень вихованця про своє
"Я", підтримці ініціатив окремого учня чи групи, створенні умов для творчості.
Роль соціального педагога у гімназії досить вагома.
Відповідно
до напрямків діяльності соціального педагога розрізняють такі основні види професійної
діяльності:
- правоохоронна (пропедевтика правопорушень, соціальна підтримка різних
категорій населення, соціально-реабілітаційна діяльність);
- психологічна (консультативно-посередницька, охорона здоров'я і пропаганда
здорового способу життя, медико-реабілітаційна допомога);
- культурно-дозвільна (організація діяльності дітей, молоді, сімейно-сусідських
осередків, культурно-освітня робота за місцем проживання, організація
фізкультурно-оздоровчого та культурного відпочинку, соціальна анімація).
Таким чином, соціальний педагог у навчальному закладі має доволі широкий
діапазон обов'язків. Учням та їхнім батькам він надає такі види соціальних
послуг:
-допомагає в адаптації дітей при вступі до школи, в переході з одного ступеня
навчального закладу до іншої та при випуску з навчального закладу;
- попереджує конфлікти, які можуть виникнути в учнівському колективі; допомагає
у вирішенні конфліктних ситуацій на ранній стадії та запобігає розвитку більш
складніших проблем; допомагає учням у формуванні навичок вирішення та подолання
кризових станів; відпрацьовує соціальні навички;
- виступає посередником між навчальним закладом та сім'єю: допомагає батькам і
вчителям зрозуміти інтереси і потреби дітей в отриманні освіти і віднайти
способи їх задоволення в навчальному закладі;
- виступає посередником між батьками і вчительським колективом, спонукає
батьків до активної участі в житті навчального закладу, доводить до відома
адміністрації та педколективу необхідну інформацію про становище в сім'ях учнів,
які потребують соціально-педагогічної підтримки;
- слідкує за відвідуванням учнями навчального закладу, допомагає їм у подоланні
причин, що призводять до пропусків занять;
- попереджує і понижує негативний вплив факторів ризику на дітей;
- разом із педколективом навчального закладу соціальний педагог бере участь у
педрадах, батьківських зборах та інших нарадах, що стосуються
соціально-педагогічного життя навчального закладу;
- проводить консультації з вчителями та іншими працівниками навчального закладу
з різних соціально-педагогічних проблем з метою сприяння покращенню умов життя
та навчання учнів;
- організовує співпрацю з учителями та іншими спеціалістами школи (психолог,
дефектолог, лікар) при розробці індивідуальної стратегії і тактики допомоги
дезадаптованим учням;
- надає допомогу в оцінці та аналізі дисциплінарних порушень учнів тощо.
До посадових обов'язків соціального педагога входять також турбота про дітей,
які за певних причин не відвідують школу; надання допомоги та підтримки батькам
при переведенні дитини в інший навчальний заклад; захист прав дітей, які є
представниками національних меншин; виявлення дітей, які незаконно зайняті на
роботі в навчальний час і вирішення питання їхньої освіти; сприяння дітям та
батькам в отриманні гарантованих їм пільг; організація різноманітних
благодійних акцій тощо.
Сьогоднішні учні стикаються з багатьма соціальними, економічними, особистісними
проблемами, які часто негативно впливають на процес їхнього соціального і
громадянського становлення. Колектив навчального закладу повинен комплексно
вирішувати проблеми учня.